Beeld en geluid
Foto en video
Computers
Refurbished
Software
Dierenbenodigdheden
Drogisterij
Parfum en cosmetica
Elektronica
Componenten
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Hobby
Knutselen
Modelbouw
Kabels en adapters
Kleding
Schoenen
Tassen en koffers
Koken en tafelen
Keuken apparatuur
Horeca
Muziek en film
Muziekinstrumenten
Parfum en cosmetica
Persoonlijke verzorging
Parfum en cosmetica
Schoenen
Kleding
Tassen en koffers
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Wasssen en drogen
Wonen, woonaccessoires
Kerst
Meubels
Verlichting
Fabrikant: | |
---|---|
EAN-code: | 9789462670969 |
Shopscore | 5 (8)
|
---|
Veertig jaar lang was hij voor de tabaksgiganten wat Naomi Klein voor oliemultinationals is: een nachtmerrie. Zijn naam komt voor in 1500 interne documenten van de industrie. British American Tobacco laakte hem als de man die in zijn eentje de hele antirookbeweging in België belichaamt. Of zoals Humo onlangs schreef: 'Noblesse oblige: geen debat over roken zonder Luk Joossens.' Joossens begon zijn kruisvaart tegen de sigaret in 1977. Aan de vooravond van zijn pensioen blikt hij terug en noemt hij man en paard. Hoe is het mogelijk dat de makers van een product dat de helft van zijn gebruikers doodt jaren vrijspel hadden? Waarom was het omzeilen van de tabakswetgeving lange tijd een nationale sport? Welke toppolitici lieten zich voor de kar van de lobby spannen? Een onthutsend verhaal over het Tigrameisje, Eddy Merckx, Marktrock Leuven, Bernie Ecclestone en Francorchamps, Miet Smet, Elio Di Rupo, internationale sigarettensmokkel en cafés zonder asbak. Maar ook over de zon die feller schijnt als de rook om je hoofd is verdwenen.